czwartek, 23 stycznia 2014

Areszt czy groźba aresztu - jaki jest najlepszy sposób na dłużnika? / Arrest or threat of the arrest of a vessel - what is the most efficient way to make debtor pay?

W zeszłym tygodniu Kancelaria na zlecenie jednego ze swoich Klientów zajmujących się sprzedażą paliwa okrętowego przygotowała wniosek o areszt jednego ze statków zmierzających do portu w Gdańsku.

Wobec realnej groźby aresztu, dłużnik zdecydował się uregulować całość dochodzonej należności jeszcze przed zawinięciem statku do Gdańska.

Potwierdza to starą zasadę, że groźba aresztu jest czasami bardziej skuteczna niż sam areszt. W momencie kiedy armator policzy swoje potencjalne straty związane z zatrzymaniem statku, zapłata długu staje się znacznie tańszym rozwiązaniem. Dotyczy to jednak przede wszystkim dłużników, których statki przynoszą regularne dochody i którzy boją się wypaść z rynku.

Są jednak i tacy dłużnicy, dla których areszt musi być zaskoczeniem. Do tej grupy należą przede wszystkim armatorzy statków uprawiających żeglugę trampową po całym świecie. Ich duża mobilność i brak przewidywalnych tras znacznie utrudnia zadanie wierzycielom. Sprawa często kończy się aresztem w stoczni remontowej, gdzie każdy statek prędzej czy później musi trafić.

Ostatnią grupę stanowią właściciele starych jednostek, którym czasami bardziej opłaca się porzucenie statku w porcie niż zapłata należności. Prawie każdy w portach Gdyni i Gdańska zna nazwy porzuconych statków "Gazgan", "Chemsun" czy "Fair One". Pozbycie się tych problematycznych gości wymagało zawsze mnóstwa czasu, pracy i kreatywności.

Jak widać, każdy dłużnik wymaga indywidualnego podejścia i strategii. Areszt statku jest skomplikowaną i dość drogą operacją. ale jest też jednym ze skuteczniejszych argumentów w negocjacjach z dłużnikiem.



Last week, upon request of one of our Clients - marine fuel supply company - we prepared the motion for the arrest of the debtor's vessel underway to Gdansk.

Faced with the threat of arrest the debtor decided to pay all the outstanding amounts before calling the port of Gdansk.

The above confirms old rule - sometimes threat of arrest may be more efficient that the arrest itself. When the shipowner calculates all its losses connected with potential stopping of its vessel, payment of the debt turns out to be much more cost-effective option. However, this relates mainly to the debtors whose vessels earn regular income and who are afraid of getting out of business

There are also debtors who must be taken by surprise. This group includes mainly owners of ocean - going tramps which sail all over the world. Their mobility and lack of regular, predictable routes make them difficult target for the creditors. Such vessels often end up arrested in the repair shipyard - place which every vessel, sooner or later, should visit.

The last group are owners of old vessels who sometimes find abandoning the vessel in port more cost-effective than payment of the debt. Almost everybody in ports of Gdynia and Gdansk know story of the abandoned vessels "Chemsun", "Gazgan" or "Fair One". To cut a long story short - this required really hard work, much time and creativity to get rid of these troublemakers.

As you can see, each debtor requires individual approach and strategy. Arrest of the vessel is complicated and quite expensive operation but - in the same time - it is one of the most effective arguments in negotiations with the debtor.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz